Nový ruský strategický bombardér-nosič raket páté generace PAK DA
Hlavní velitelství ruských vzdušných sil v březnu tohoto roku schválilo projekt tzv. perspektivního leteckého komplexu dálkového letectva PAK DA (perspektivnyj aviacionnyj komplex dal´něj aviacii). Jde o projekt dálkového strategického bombardovacího letounu (a nosiče raket) 5. generace, který v perspektivě nahradí současné strategické bombardéry-nosiče raket Tu-95MS a Tu-160. Ty jsou dosud vzdušnou komponentou triády jaderných sil Ruské federace (RF). V provedeném konkurzním řízení na dodavatele PAK DA zvítězila konstrukční kancelář Tupolev. Po široké a vzrušené diskusi o koncepci nového letounu padla volba na podzvukový letoun s rozsáhlým použitím technologie "stealth" pro maximální snížení možnosti radarového zjišťování letounu ve vzduchu.
Tak tedy nastal nástup 5. generace strategického dálkového bombardovacího a raketového letounu ruského vojenského letectva. Dochází k němu zhruba po třech letech od realizace ruského programu stíhacího letounu 5. generace PAK FA (perspektivnyj aviacionnyj komplex frontovoj aviacii). Jeho vyobrazení je na obrázku níže.
Aspoň stručně připomeňme základní fakta o tomto stíhači. Jde o mnohoúčelový dvoumotorový proudový stíhací letoun 5. generace z konstrukční kanceláře Suchoj, kde měl pracovní označením (pro výrobu) T-50. Je následovníkem stíhacích letounů MiG-29 a Su-27. Současně je výchozím základem pro konstrukci stíhače Suchoj/HAL FGFA vyvíjeného ve spolupráci s Indií. První let prototypu letounu T-50 se uskutečnil 29. ledna 2010. Podle plánů (jejichž současná platnost není jasná) se od roku 2012 mělo prodat 10 zkušebních vzorů letounu pro zkušební a hodnotící účely a po roce 2016 vyrobit 60 sériových letounů. Jejich provozní život má být 30 až 35 let.
Po této malé vložce o stíhači PAK FA se vraťme k dálkovému strategickému bombardovacímu letounu-nosiči raket PAK DA. Svou konstrukcí to má být letoun tvaru "létajícího křídla" (viz první titulní obrázek). Další uvažovaná provedení jsou vyobrazena níže.
PAK DA bude čtyřmotorový letoun s maximálním tahem 4 ×15 500 kg síly. Maximální startová hmotnost 124 000 kg, hmotnost užitečné zátěže 24 000 kg. Hmotnost paliva 50 000 kg. Dolet bez bojové zátěže 12 000 až 15 000 km.
Finanční rozpočet na výzkum a vývoj PAK DA má být předložen vládním orgánům koncem roku 2014, sériová výroba má bý zahájena v roce 2020. V žádném případě nemá jít ani o hloubkovou modernizaci bombardéru Tu-160, ani o kopii amerického dálkového strategického bombardéru B-2. PAK DA má být principiálně novým letounem navrženým s důslednou orientací na nová technologická řešení. Významnou inovací má být nový komplex navigačních systémů a miřidlových prostředků. Mají se také použít nejnovější komunikační systémy a prostředky elektronického boje.
Výzbroj nového bombardéru má zahrnovat perspektivní, vysoce přesné rakety s plochou dráhou letu nesoucí jaderné i nejaderné nálože, a rovněž letecké bomby (jaderné a nejaderné), jak řízené, tak i volně padající.
Závěrem se pokusme charakterizovat to, jaký cíl sleduje Rusko vývojem letounu PAK DA a jaké úkoly budou pro bombardér 5. generace stanoveny. Je zřejmé, že hlavním záměrem je udržení bojeschopnosti Ruska v oblasti jaderného zadržování. Jsou mnohé názory, ve kterých se tvrdí, že v porovnání s pozemní a námořní komponentou (především atomovými ponorkami nesoucími mezikontinentální balistické rakety s jadernými náložemi) jaderné triády, klesá význam vzdušné komponenty. Vzdušné nosiče jaderných zbraní - dálkové letectvo se strategickým bombardérem 5. generace si však svůj význam v jaderné triádě udrží.
Rusko je odhodláno zůstat v nejbližší perspektivě jadernou velmocí a pomocí svých jaderných zbraní eliminovat potenciální vnější hrozby. A právě ve vzdušné složce jaderné triády RF je hlavní místo nového strategického bombardéru 5. generace. Potřebný počet strojů PAK DA pro vzdušné síly RF se hodnotí čísly v řádu desítek s tím, že jejich export se neplánuje.
óóóóóóó
Žádné komentáře:
Okomentovat